Odborný garant: PaedDr. Miloš Lukášek, Ph.D.
Plavání je právem považováno za jednu z nejzdravějších pohybových aktivit. Vzhledem ke své specifické charakteristice pohybu zatěžuje celý pohybový aparát stejnoměrně, nepřetěžuje klouby, zlepšuje funkci kardiovaskulárního systému apod. Je ho možno provozovat jako prevenci, jako rekonvalescentní aktivitu, případně jako účinný léčebný prostředek. Tyto pozitivní účinky jsou obecně známy, méně známé jsou však základní zásady, které umožní naučit dovednosti nezbytné pro další progresivní vývoj.
Mnoho pedagogů při výuce plavání preferuje rychlé naučení plaveckých způsobů s nedostatečným akcentem na správné dýchání a polohu těla. Nezvládnutí těchto dvou stěžejních dovedností se pak ale stává limitujícím faktorem při dalším zlepšování plavecké techniky. Nejenže špatná technika vede k nezájmu o tuto pohybovou činnost, ale dochází také k nežádoucímu přetěžování určitých svalových partií a především, což není obecně známo, k nevhodnému vlivu na páteř. Plavání se potom může stát sportovní aktivitou, která problémy s páteří (např. zvětšenou lordózu a kyfózu) ještě zvětšuje.
Cílem projektu je poskytnout učitelům teoretické znalosti, ale i kurz, kde si uvedené metody ověří prakticky. Je totiž známo, že učitel preferuje výuku těch dovedností, které si osobně vyzkoušel a jenž ovládá. Součástí tohoto kurzu pak bude i seznámení s bezpečnostními normami a zásadami pro výuku plavání.
Náplň kurzu je v souladu s učivem RVP.